باکتریهای مضر معده ممکن است به کنترل بیماری دیابت کمک کنند

باکتریهای معده که موجب بروز مشکلاتی نظیر گاستریت، زخم معده و سرطان معده می شوند ممکن است دارای نقش دو گانه باشند.این باکتریها از طریق ایجاد تعادل در اکوسیستم معده سبب کنترل وزن بدن وتحمل گلوکزمیشوند.این نتایج حاصل تحقیقات دانشمندان ایمنولوژیست در انستیتو بیوانفورماتیک  ویرجینیا  می باشد.

معمولاً باکتریی که در مطالعات سرطان معده و زخم های معدوی مورد توجه می باشد، باکتری هلیکوباکترپیلوری است که حدود نیمی از جمعیت دنیا به آن آلوده هستند و معمولاً به بیماری حادی مبتلا نمی شوند. همزمان با اپیدمیک شدن چاقی  و دیابت در کشورهای پیشرفته از تعداد این باکتری نیز کاسته شده است.

هلیکوباکترپیلوری عضو غالب باکتریهای معده می باشد عفونت هلیکوباکترپیلوری می تواند موجب ایجاد بیماری شدید شود، اما این باکتری به کنترل التهاب مزمن ، آلرژی و  بیماری اتوایمیون کمک می کند.

به گفته ی دکتر Riera: ما برای اولین بار نشان دادیم که قرار دادن هلیکوباکترپیلوری در معده فوایدی برای مدلهای حیوانی (موش) چاق و مبتلا به دیابت  دارد.

 در طی 20 سال گذشته ، چاقی در آمریکا بطور چشمگیری افزایش یافته است. حدود  36 درصد از افراد بالغ در آمریکا و حدود 17 درصد از افراد 2 تا 19 سال چاق هستند. چاقی عامل خطری برای ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شود. میزان ابتلا به دیابت نیز به موازات افزایش چاقی، افزایش یافته است.

درموشهایی که به عفونت H.pyloriمبتلا شده اند مقاومت به انسولین کمتر از موشهای فاقد این عفونت یا مبتلا به سایر سوشهای خطرناک H.pyloriهستند. بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق که در مجله ی PLOS Oneمنتشر شده است، محققین بر این باورند که مضر یا مفید بودن عفونت H.pyloriبستگی به اندرکنش بین ماده ی ژنتیکی این باکتری و پاسخ سیستم ایمنی میزبان دارد. باکتریهای H.pyloriکه حامل ژن کد کننده ی cagA)که یک پروتئین  ایمونودومیننت است(می باشند دارای قدرت بیماریزایی شدیدی هستند.حدود  50 تا 70 درصد سویه های H.pylori، cagAمثبت هستند (این ژن درانتهای  جزیره ی پاتوژنیته cagواقع شده است و یک DNA 40کیلو بازی  را شامل می شود)سویه هایی از این باکتری که دارای این ژن نیستند یا جزیره ی ایتیپک دارند ممکن است جزو میکروبیوتای معده محسوب شوند.

درحقیقت مطالعات نشان  میدهد که H.pyloriاز 116 هزار سال قبل انسان را استعمار کرده  است. نقش بیماریزایی H.pyloriنمی تواند توضیح مناسبی برای وجود این باکتری به مدت  هزاران سال در بدن انسان باشد. یافته های جدید پیشنهاد میدهد که  شاید هلیکوباکترپیلوری صفات مهم متابولیسمی را در جهت بهبود دیابت بهمراه داشته است که انسان آنرا درخود نداشته است.

این موضوع بیانگر آنست که استفاده ی  مکرر و بیش از حد از آنتی بیوتیک ها برای هر نوع عفونتی که در انسان اشتباه تشخیص داده شده است تا مصرف آنتی بیوتیک ها در دام ها ممکن است سبب نابودن نمودن فواید باکتریها و رفتن به سوی بیماریهایی نظیر چاقی، آلرژی، بیماریهای التهابی دستگاه گوارش وآسم شده است . شاید وقت آن فرا رسیده که انسان درمورد همزیستی با H.pyloriوسایر انواع میکروبها تجدید نظر کند تا شاید این موجودات سبب ارتقاء سطح سلامت انسان شوند.

به گفته ی دکتر Blaser: این یافته های جدید تنها به ارتباط پیچیده ی H.pyloriو انسان و تأثیرات آن بر معده محدود نمی شوند بلکه به طور گسترده بر التهابهای سیستمیک و سوخت وساز بدن تأثیر می گذارد.

دکتر Rieraمی گوید: برای درک بهتر رابطه ی پیچیده ی H. پیلوری ومیزبان انسان و پیش بینی بهتر نتایج سلامت این همزیستی ، مرکز مدل سازی ایمنی به پاتوژنهای روده ای از مدلهای کامپیوتری برای بررسی مکانیزم اندرکنش  H. پیلوری با میزبان استفاده کرده است .همچنین ابزارهای جدیدی برای تحقیقات دراین زمینه فراهم شده است.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/ 2013/02/130208182829.htm